Monday, January 30, 2012

purata hayat kakak cuma 30 tahun lagi


"Kak... bayangkan... umur ko kak tahun ni dah 28 tahun... ko mungkin boleh hidup dalam lingkungan 30 tahun je lagi kak... bila nak kawin ni? nampak je macam budak-budak tapi ko bukan budak-budak lagi kak" - ayah.

Rasa nak terhambur air teh-o yang sedang di teguk... cawan yang dipegang aku pulangkan ke piring alas... lantas aku balas dengan gurauan bersahaja sambil tersengih...

"tapi akak comel lagi macam budak-budak... heeee... ok ok... ayah jangan risau... tahun ni jugak... akak bawa balik calon menantu ayah...! kalau tak da jugak... ayah dipersilakan untuk melelong akak di pasaran terbuka"
(dengan semangat yang berkobar-kobar dan mata bersinar-sinar aku janji dengan ayah...) 

***

hidup mati di tangan tuhan, jodoh pertemuan... semua tu... jangan diberat-beratkan tapi.. yer... kita perlu lah berusaha :)

alang-alang ayah dah sebut yang purata jangka hayat aku cuma tinggal 30 tahun lagi... membuatkan aku yang suka berfikir ni... berfikir lebih panjang menjela-jela lagi... kalau jangka hidup cuma tinggal 30 tahun lagi... maknanya purata hayat aku (plus minus) 58 tahun je... lepas tu nak ka.. tak nak ka... - move on to the next level.

itu pun kalau Allah... tidak menjemput lebih awal... mana tahu, meningal sebab sakit ke... kemalangan ke... mati syahid bersalin ke (errr... tak kahwin lagiii)... mati dalam tido ke... isk... Ya Allah, berat sangat kalau nak difikirkan pasal hidup mati ni.... redha je lah...
(redha itu ikhlas... pasrah itu berserah.... ~ ombak rindu?! motif?)

tapi sebelum mati tu... kena la hidup dulu... makanya, apa yang aku nak buat dengan hidup aku yang dah tak berapa lama ni! haaa... mungkin, inilah perkara yang merunsingkan ayah aku... mestilah ayah aku nak tengok anak dia ni... dijaga oleh suami yang beriman lagi solihin... punyai cucu cicit yang soleh dan solehah... 

adeeii... berat nak difikirkan ni... bukan ayah je yang runsing... aku pon bole mereng macam ni...
~ esok lah sambung fikir... itu pun, jika esok masih ada ~


p/s panjang karangan kanak-kanak ribena kali ini :)) and i love you so much dad... i'm not going to let you down... i promise!

iman nur aima


2 comments:

  1. nilai kehidupan bukan hanya pada sebuah perkahwinan..

    tetapi perkahwinan perlu dalam melengkapkan sebuah kehidupan..

    ReplyDelete