Tuesday, November 27, 2012

Saving Aisyah soul


Dia yang bernama Aisyah sudah menulis di dalam diarinya 5 bulan lepas tentang rasa kehilangan jiwa itu. ‘Black Hole’ kata Aisyah. Disini Aisyah titipkan rasanya. Dan 5 bulan selepasnya, Aisyah masih merasakan ketidaksempurnaan jiwa itu.

Saat riuh rendah, Aisyah merasakan kesepian yang maha dalam. Sepi yang mencarik-carik jiwa!
Saat kesepian, Aisyah merasakan keriuhan yang membingitkan. Riuh yang buat dia tuli, pekak!
Saat cerah, umpama kegelapan yang mengerikan. Yang menelan-nelan, menghimpit setiap ruang dan jisim jasadnya!
Saat gelap, umpama cahaya yang membutakan. Kehilangan arah, mencari, merangkak dalam cahaya!
Tiada satu apa pun yang dirasakan memenuhi segenap jiwanya. Tiada!

Teman, harta, keluarga, pujian, sanjungan, kejayaan hatta cinta sesama manusia juga masih belum bisa mengubati kerapuhan jiwa yang dirasakan. Sudah matikah dia? Kemana hilang nyawanya?

***
Ada sesuatu yang sukar dijelaskan sedang mengetuk-ngetuk pintu hati Aisyah. Setiap doa, setiap juraian air mata, setiap rayuan – memohon untuk kembali. Fitrah jiwa Aisyah menagih-nagih belas dan kasih sayangNya – ingin dekat dengan Maha Penciptanya.

Sudahlah.... Meskipun ditulis berhelai-helai, sikit pun takkan hampir menzahirkan segenap rasa yang Aisyah hadapi. Namun, dia sudah ada jawapan untuk jiwanya. Aisyah sudah menemui jawapan yang dicarinya. 

Oh ye, Aisyah itu ‘alter ego’ku dan 'Sakit jiwa' itu selalu aku rasakan.

'preparing for my akhirat'

iman nur aima

10 comments:

  1. Insyaallah Aisyah akan sembuh :)

    ReplyDelete
  2. satu nama yg paling gua suka. Aisyah.
    sebab.... ade sebab

    ReplyDelete
  3. cantik sungguh bahasa dan ayat-ayat dalam n3 ni :D

    *thanks datang terjah cerpen saya :D


    ~ Nico Robin~

    ReplyDelete
  4. F.H. - terima kasih. harap2 macam tu lah...

    Dean Vicious - dalam tapi tak ramai yang faham..

    thelagidanlagi - aku pun suka.../ crush ek?

    reenapple - aku pun rasa mcm tu...banyak sama kita :P

    Nico Robin - terima kasih. :) aku masih ingt baby griffin..hehe

    ReplyDelete
  5. ya, segalanya akan baik-baik saja
    kalau itu jadi kemahuan...berbahagialah

    ReplyDelete
  6. Itu maksudnya, jiwa kamu sedang hidup. Percaya?

    *senyum*


    -AsaSiaga-

    ReplyDelete