Monday, January 27, 2014

dengarkan kisah aku balik kampung

salam.

hari sabtu - aku keje sampai jam 10 malam dowhhh (-_-!)....aku ambil train dari kelana jaya tukar ke ampang line, sampai rumah dekat jam 11 malam jugak la; aku mandi, makan...ketuk pintu bilik my sis and bilik my mum sambil jerit "hoiitt bangun-bangun...!! dah cepat siap! gerak jam 12am ni...mohhh lerrr cepat balik kampung..!" ***kakak-kakak sangat aku ni kannn :p

perempuan balik kampung satu hari....hohohoh

balik kampung satu hari jerrr tapi bawak barang macam nak pindah rumah! lebih kurang mcam ni lah banyak nya barang bila 3 orang perempuan nak balik kampung...siap bawak 2 helai 'comforter' okeh...tido tuk berapa jam jer... bukan nya kat kg tak ada selimut...tapi kampung den sojukkk amekkk weehhh!! wajib la bawak selimut busuk masing-masing kannnn....

aku sampai kampung dekat jam 2 pagi... KL-Seri Menanti bukan jauh sangat - dalam 2 jam dah sampai :) 'tercongok' jer aku depan pintu rumah, ketuk pintu minta tolong ayah bukak kan...pisat-pisat my handsome oldman bukak pintu...terus salam cium tangan... masuk bilik cari bantal..pengsan terus...zzzzz

nilaahhh kampong dennn...- kampung panglang, seri menanti, negeri sembilan.

aktiviti di kampung, seperti biasalah; dari pagi dan kalau boleh sampai pejam mata semula... masak / makan / borak..masak / makan / borak!! serius wehhh sampai kami gelarkan rumah kampung uwan den ni sebagai restoran uwan timah!! my grandma nama dia Fatimah :)...gomuk laaaa klu duduk kampung lamo-lamo... celik jer mata - uwan dah masak pulut dengan goreng ikan bilis petai, ayah pulak dah siap-siap gesa suruh turun kedai jiran pepagi subuh, tunggu dia balik dari subuh teman minum dekat kedai...pekena nasi lemak dulu...jam 10 pagi makan pulut...omomomomomo...

tengahari makan nasi gulai masak lemak burung puyuh dengan pucuk ubi, ikan talipia masak sambal..ulam-ulam...tempoyak...etc etc...kampung style...rare ok...rare...sebab tu aku makan 2 pinggan penuh..senak perut makan nasi but i like nasiii!! very much...

sila makan...sila sila...

petang pulak - uwan ajak buat kuih 'pulot kepalo durian'..ngahahahaha...sebenarnya kuih talam seri muka tu jer...tapi uwan selalu sangat sebut 'pulot kepalo'...lokek la namo tu...dan sebagai assistant chef - sempat la aku mengambil gambar step by step buat 'pulot kepalo'... Here's the DIY 'pulot kepalo durian' secret resepi by uwan timah... ;)

bahan-bahannya;

pulut yang telah dimasak...korang masak guna periuk nasi jer, tambah garam sikit bila time nak masak tu...dak sejuk..himpit-himpit dalam talam...

santan kelapa segar...kat kampung tak main la santan kotak ni...back to nature okeh...

dah nama punn pulut kapalo durian...haruslah ada durian yang dibuang biji nya....

tepung gandum & tepung beras pulut....kalau tak kenal - buleh google...i confuse tepung beras keras dan tepung beras pulot :P

gula melaka yang telah dikikis....sambil kikis masukkan sikit dalam mulut... dan juga 2 senduk gula pasir putih (aku tak ambil gambar gula pasir plak...heeee)

santan, gula melaka, gula pasir putih dan durian tu korang blender kasi halus...dah halus korang masukkan tepung gandum dan tepung beras pulut - lebih kurang satu senduk setiap satu...pandai-pandailah korang agak :p pastu korang rasa-rasalah kalau ape-ape tak cukup..tambah kan saja. masak kat kampung ni biasalah..main campak-campak....tiada sukatan yerrr...

tuangkan bahan blender + tepung tadi ke dalam pulut yang telah dihimpit

sedia dikukus....nak tau masak ke dokkkk....cucuk dengan garpu lepas 20 minit...kalau still melekat tu...biarkan lg sampai korang rasa..."eh dah boleh makan ni"

taaarrrrrraaaa! tunggu sejuk sikit baru boleh makan...kalau boleh sabar masukkan dalam peti ais tunggu sejuk punn terbaik...'presentation' memang ke laut tapi rasaaa...marvelous!... ;)

makan kuih dengan teo kurang gula with family members petang-petang hari....superb sangat....!! :') dan bila dah sampai KL aku 'kampungsick'.... :(( 

p/s - uwan aku senyum-senyum jer - aku ambil sume gambar tu... "jap wan..japp..akak amik gambar kejap"...nampak sangat bahagia dia rasa, sebab kita hargai usaha dia...orang tua kan...nak tunggu ape lagi...mesti nak tunggu anak cucu dia balik teman dia, gurau-gurau dengan dia...dan uwan aku ni cara dia tunjuk kasih sayang adalah dengan masakkan makanan best-best! - pagi, tengahari, petang, malam....omomomomo.... pipi i ols boleh kembang setalam kalau hari-hari macam ni :) 

Ya Rabb sihatkan uwan ku selalu dan berikan dia kebahagian didunia dan diakhirat. amin

ok. got go. salam. see you soon.

imannuraima



2 comments: