Friday, June 1, 2012

Skrip Mek Yah - Bunohan

tak banyak filem Malaysia di mana aku benar-benar jatuh cinta dengan skripnya. tak banyak yang aku ingat, mungkin satu atau dua, Puteri Gunung Ledang dan Gila-Gila Remaja.... yang lain, samar-samar. bersungguh-sungguh aku google skrip filem Bunohan tapi hampa, lantas bersungguh-sungguh aku salin skrip Bunohan yang aku paling suka.... dalam skrip ni terjawab segala-galanya. mungkin ada ralat untuk salinan aku ini di sana-sini, tapi bukan hari-hari aku menonton filem dengan loghat kelantan sepenuhnya kan... sekarang ni, hari-hari baca skrip ni style lembut macam Tengku Azura :)

mek yah: maso abe bini lain, yah tahu doh. segalo-galo ake hanco. maghi, ikut yah...

pok eng: lambat dah yah...

mek yah: lambat, belum habih. nok pulih, keno amik maso. maso pon keno pulih jugok. tengoklah yah ni, keno mamoh, keno seyok beceghai pecoh duo, tetap ado lagi sini. tak do lagi oghe srupo yah ni. yah hok penghabise...

pok eng: mu degil yah, keghas srupo batu...

mek yah: cagho ni jo lah buleh buat oghe srupo yah ni idop. kalo tidak cagho ni, yah jadi seghupo oghe lain. buwe bumi, tolok abih cinto kito.

pok eng: cinto aku tak penah bekughe yah...

meh yah: yah tak penah malu dengan kaseh saye kito. walau sampei jadi haiwe meghato meghakak ateh bumi. tapi abe, abe lupo dengan kecek kigho kito. kito becinto, kito nyanyikan semangat tanah...

pok eng: tutorlah, nyanyilah...

mek yah: yah keno lepaih semangat hok terpeghangkap dale diri abe. bia sumo leh kelik ke tanoh semulo...

pok eng: aku tak cekap doh...

mek yah: yah nak wi abe semangat. sampei kito buleh besuo semulo, betutor penoh makno, bicagho kito ibaghat jejok ateh tanah. hembuish napeh kito meniup dedaune, mengocak air, meneba ke burong. bagho cinto kito membako seluruh dunio.

ILHAM


p/s selain skrip, aku jatuh cinta dengan ilham.


iman nur aima



7 comments: